Staden Kairoona är den plats där de två första lajven, De Sju Nycklarna (2012) och Den Mörka Horizontens Drottning (2013) utspelade sig. Därav är mycket av informationen inaktuell.

Staden Kairoona ligger i ett ingenmansland mellan fyra stora länder, ganska långt norrut. Rakt norr om Kairoona finns dock inget av dessa länder utan den otämjda vildmarken där faror lurar bakom varje buske.
Staden har sett mer än sin del av krig och många har genom åren försökt införliva den i sina riken eller helt kontrollera den genom andra medel men den är just nu helt neutral. Platsen den ligger på har nämligen något speciellt, det är som om den drar magi och äventyr till sig. För en magiker finns stora krafter att hämta här men även för andra. Av någon anledning är det nämligen så att vad än man söker så verkar det finns i Kairoona, eller så börjar spåret där. Det spelar ingen roll om du behöver skaffa ett skepp för att ta din handelsexpedition över havet eller en magisk sköld för att kunna dräpa en drake, Kairoona är platsen att börja ditt sökande.
Förutom detta har stora fyndigheter av den magiska mineralen Deusit återfunnits här.

Som det är nu tillhör inte staden något land utan är något av en udda fri utpost i ett vilt land. Inga krig förs för tillfället i dess omedelbara närhet och staden styrs av ett råd, mestadels bestående av rika handelsmän och andra inflytelserika personer. De har också utsett en grupp som är ansvariga för lagen och ordningen i staden, ett uppdrag som är enormt.
(Byråd skapades förra lajvet, men mycket kan hända på ett år och intresserade sökes)

I närheten av och antagligen under staden finns ett enorm nätverk av gruvor som kontrolleras av ett antal olika handelshus, många av dem dvärgar.

Staden är mycket speciell då den till större delen består av tältläger, och efter alla krig som dragit fram över den, nästan helt saknar befästningsverk. Den har heller inte speciellt många bofasta vilket skulle kunna motivera att kalla den stad. Men dels har den för tillfället ett fribrev och dels så har den många platser och institutioner som en större stad brukar ha då det helt enkelt behövs och fungerar med mängden folk som passerar den. Nedan finns exempel på några av dessa platser.

Templet
Detta är inte helgat till någon speciell gudom eller några speciella gudomar utan är en plats dit alla är välkomna för att tillbe och offra till de gudar de själva önskar. Ibland håller någon religion dock ceremonier här och det händer att det kan bli stökigheter då flera religioner vill göra detta samtidigt. Det brukar dock vara god sed att kontrollera med byrådet så att templet är ledigt i förväg och så att säga ”boka” det.

Värdshuset Den spetsade Kalydonen
Ägs av den före detta hjälten Tora Haraldsdotter som än idag har det tvåhandssvärd som dräpte Kalydonen hängande på väggen och mången god historia att förtälja. Det är gemytligt om än ständigt högljutt och stökigt.
Vad nytt är att Värdshuset Vandrande Vesslan har hyrt in sig och nu driver värdshuset. Om denna förändring kommer sig från hot eller mutor är oklart, men klart är i alla fall att både Tora och hennes svärd finns kvar fortfarande.

Lönnkrogen
Är inte direkt hemlig, men här håller mer ljusskygga personer till. Det är ett bra sätt för dem att samlas och byrådet låter det passera helt då det dels är bra för stadens affärer, dels håller de värsta affärerna borta från värdshuset och dels för att de antagligen aldrig skulle kunna stänga ner det.

Badhuset
Efter en lång resa vill alla äventyrare ha ett uppfriskande bad och lite omsorg. Detta insågs snabbt och ett badhus(med bastu) upprättades i staden och ägarna gör bra med pengar.

Galgbacken
Varje stad med självrespekt måste ha en plats att ta hand om sina brottslingar! Och med ”ta hand om” menas vanligtvis sätta dem i stupstocken eller hänga dem. Platsen är belägen mitt i byn så att alla kan se vad som sker där.

Sjukstugan
Staden är en plats befolkad av blandade äventyrare och busar som ligger i ett ingenmansland på den kända världens gräns. Därmed ser staden en hel del skadade passera genom sina portar. De hamnar vanligtvis i sjukstugan där de tas väl omhand.

Blodscirkusen
Vida känd är den arena som är rest i Kairoona. Då all världens äventyrare passerar platsen har många mytomspunna kamper stått här, som den mellan Arx den Försräcklige och Drogan Drakdräpare som varade från soluppgång till solnedngång innan Arx slutligen genomborrade Drogans drakpansar med sitt enhörningsspjut.
Eller varför inte den mellan Häxmästarinnan Yra och drängen Orfinn som slutade med att Orfinns mor slog Yra medvetslös med en stekpanna för att hon lurat in hennes son i detta.
Många liknande kamper lär säkert komma och då kamper står dagligen har en hel verksamhet växt upp kring Arenan. Det är både olika gladiator- och vapenskolor som ligger här och även de som sköter vaden på kämparna. Förutom detta utkämpas också en hel del rättsdueller här.
(Huvudansvarig, gladiatorer och vapenmästare sökes samt folk till Blodscirkusesns organisation)

Kairoonas Bank- och Postkontor

Vi levererar allt som behöver leverans: muntliga meddelanden, brev, varor, personer, etc. Vi är kända för låga priser och garanterad professionalism. På grund av hög kriminalitet i Kairoona på senaste tiden har vi i Kairoonas Postkontor också blivit Bankkontor där vi kan ha dina pengar i säkert förvar tills situationen har blivit säkrare. Vi ger även ut lån mot en ränta.